Aktualności

„Europejczyk odczytuje, co parlament zdecyduje”

              27 lutego 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Porębie uczniowie klas VI – VIII wzięli udział w debacie oksfordzkiej. Na samym początku prowadzący debatę przedstawił publiczności czym jest Parlament Europejski oraz jakie pełni funkcje. Wszyscy zostali uświadomieni, iż decyzje, które są podejmowane w Parlamencie Europejskim mają wpływ na życie każdego z nas. Po przypomnieniu przez przewodniczącego o zasadach kulturalnej dyskusji rozpoczęła się debata. Uczniowie zostali podzieleni na dwie drużyny i przystąpili do sporu.

Zmieniać czas czy nie zmieniać – oto jest pytanie ?

          Liderzy pierwszej drużyny spokojnym, ale przekonywującym głosem starali się udowodnić, iż zmiana czasu jest potrzebna i tak powinno pozostać. Reprezentujący pierwszą drużynę odwoływali się do koncepcji stworzonej przez Georga Hudsona. Opozycja powołując się na aspekty zdrowotne, bezpieczeństwo drogowe, osoby podróżujące próbowała przekonać zgromadzonych, aby nie przestawiać zegarków dwa razy w roku. Po burzliwej dyskusji nastąpiło głosowanie podczas którego okazało się, że 13 osób zdecydowało, że chce w dalszym ciągu zmieniać czas, a 23 osoby chciałyby, aby czasu nie zmieniano. Po krótkiej przerwie nadszedł czas na drugą debatę.
 

Plastic – is it fantastic?

          Na samym wstępie przewodniczący przedstawił ogólny zarys problemu. Publiczność została zapoznana z faktem, iż plastik w dzisiejszych czasach jest wszechobecny. Uczniowie dowiedzieli się, że nie jest to tylko problem naszego kraju, ale całego świata. Przewodniczący powiedział, iż każdy sam sobie musi odpowiedzieć na pytanie czy chce żyć w wygodzie czy chce pomóc środowisku oraz następnym pokoleniom.


A co ty możesz z tym zrobić?

          Prowadzący debatę przedstawił działania zapobiegawcze, które każdy z nas może wprowadzić do swojego życia. Na prezentacji multimedialnej przedstawiono szereg porad jak nie używać tak wielkiej ilości plastiku na przykład: zabierać reklamówki wielokrotnego użytku idąc na zakupy, zabierać własne pojemniki na jedzenie.
Pierwsza drużyna przedstawiła argumenty przeciw ograniczeniu zużycia plastikowych produktów. Uczniowie starali się przekonać publiczność, iż zamienniki plastiku są dużo droższe oraz zadawali pytanie czy tak naprawdę będziemy w stanie zrezygnować z łatwego stylu życia. Przeciwna drużyna pokazała zdjęcia, które zobrazowały w jaki sposób plastik niszczy planetę, a także nasze zdrowie. Po zadaniu dodatkowych pytań przez publiczność nastąpiło głosowanie. Za ograniczeniem wyrobów z plastiku opowiedziało się 34 uczniów, a przeciw było 10.

foto: MG i AK

Kalendarz wydarzeń

marzec 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Menu pomocnicze

filmy

My na mapie


JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps.
However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser.
To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.